Siden 2016 har Google støttet mer enn 10 norske prosjekter med over 20 millioner kroner i to runder. Pengene er en del av teknologigigantens Digital News Initiative (DNI). Målet er å støtte kvalitetsjournalistikk og bygge en teknologisk infrastruktur som sikrer journalistikken en lønnsom fremtid. Et fond på 150 millioner Euro skal over tre år bidra til å fremme innovasjon i tradisjonelle medier. Google har inngått samarbeid med mediehus over hele Europa, i Norge med bl.a. Amedia, NTB og TU.

Under Nordiske Mediedager i fjor spurte vi om Google kunne redde journalistikken. Det er tid for evaluering. Hvilken effekt har DNI-midlene? Hvor mye kvalitetsjournalistikk blir det for pengene? DNI-partnerne fra TU og Amedia presentere konkrete caser og diskutere samarbeidet og utviklingen for journalistikken, sammen med Google.

På scenen i Bergen møter du Director of Strategic Relations for News and Publishers, Madhav Chinnappa. Han har med seg DNI-partnere fra TU og Amedia, som vil presentere konkrete caser. 

Medvirkenede

Moderator Speakers
Eirik Helland Urke
(Ansvarlig for VR og multimedia, Teknisk Ukeblad)
Madhav Chinnappa
(Director of Strategic Relations for News and Publishers , Google)
Erlend Aune
(Direktør for analyse og innsikt , Amedia)