Alexandra Borchardt

Director of Strategic Development

Alexandra Borchardt er Director of Strategic Development ved Reuters Institute for the Study of Journalism ved University of Oxford.Her har hun utviklet og leder seminarserien Oxford Perspectives – Envisioning the Newsroom in 2020, beregnet for erfarne journalister og medieledere. Før dette var hun redaksjonssjef i Süddeutsche Zeitung (SZ), Tysklands ledende kvalitetsavis. Alexandra underviser i Ledelse og strategi i 21. århundre ved TU Munich, holder forelesninger om digitaliseringen av media, og publiserer artikler på nettstedet Project Syndicate. Hennes nye bok Mensch 4.0 – Frei bleiben in einer digitalen Welt (Frihet i en digital verden) utgis i april 2018. Hun er også medlem av Europarådets Ekspertkomité for kvalitetsjournalistikk i den digitale tidsalderen.

Alexandra Borchardt har en Ph.D. i statsvitenskap fra Tulane University, New Orleans, og har gjennomført Programme for Management Development ved IESE Business School, Barcelona. Hun bor i Oxford og utenfor München med ektemann og to barn.