Velkommen til aller første NMD Pop-Up! I samarbeid med Pressens hus i Oslo inviterer vi til debatten om norske mediers publisering på tech-gigantenes plattformer. I panelet møter du kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen, sjefredaktør Frøy Gudbrandsen, BT, Medie- og strategidirektør Øyvind Lund, NRK, Teknologidirektør Pål Nedregotten, Amedia og Sjefredaktør Gard Steiro, VG. Moderator er Ingeborg Volan, administrerende direktør i De norske Bokklubbene.

I beste NMD-ånd blir det også mediemingling og noe godt i glasset på husets nyåpnede mediebar Frist etter debatten.

Tid: Tirsdag 30. november kl. 16:00.
Sted: Pressens hus, Skippergata 24, Oslo.
Det koster ikke noe å delta, men vi vil gjerne ha en påmelding her.

NMD Pop-Up

Nordiske Mediedager har gleden av å lansere et flunkende nytt samlingspunkt for mediefolket! NMD Pop-Up inviterer til faglig påfyll, inspirasjon og bransjeprat når tendensene i tiden er for hete til å lagres til Mediedagene i mai.

Bør norske medier logge av Facebook?

Siden det amerikanske presidentvalget i 2016, har kritikken mot Facebook blitt stadig skarpere. Nylig avslørte tidligere Facebook-topp Frances Haugen hvordan teknologi-gigantens algoritmer og interne rutiner kynisk utnytter brukerne eller i beste fall svikter. Og hvordan selskapet lar rasistiske ytringer, vold og hatprat slippe igjennom uten å vise noen vilje til å rydde opp.

Hvor lenge kan norske medier med god samvittighet fortsette å være en del av Facebooks økosystemer? Og hva med alle de andre? Snapchat, Instagram og TikTok? Hvordan forholder vi oss til de store tech-selskapene når de har gått fra å være det vi anså som venner, til å bli direkte fiender av media? Klarer kommersielle medier å ofre trafikk til fordel for omdømme? Hvilke strategier har de ulike mediehusene? Og hvor står egentlig allmennkringkasteren i disse spørsmålene?

Vi utfordrer sentrale aktører om praksis og planer i eget hus.