Det siste året har Amedia startet to helt nye avishus, Nidaros og Avisa Oslo, i byer der Adresseavisen (Polaris) og Aftenposten (Schibsted) har hatt lite eller ingen konkurranse. De etablerte avisene har svart med oppbemanning i redaksjonene og økt satsing på lokale nyheter. Også i flere andre byer trappes nyhetskonkurransen opp, og det er ventet flere oppkjøp eller nyetableringer i tiden fremover.  

Hva er den langsiktige strategien bak mediehusenes storsatsning på byene? Er det plass til alle? Finnes det et metningspunkt for lesernes interesse og hvilken betydning har dette for nyhetsjournalistikken?  Er det penger å tjene på dette - og hvem stikker i så fall av med dem? Vi spør: hvem vinner kampen om storbyen?  

Anders Opdahl, konsernsjef for Amedia, Per Axel Koch, konsernsjef for Polaris Media og Siv Juvik Tveitnes, administrerende direktør for Schibsted News Media møtes  Nordiske Mediedager for å diskutere eierskap, konkurranse og journalistikkens vilkår i dagens avislandskap. 

Medvirkende