Frustrerte nordmenn samles i store Facebook-grupper som tar til orde for billigere strøm, mot vindkraft og fremmer «folkeopprør mot klimahysteriet». Andre bruker Twitter til å argumentere for rusreform. Gjennom sitt digitale engasjement setter de i økende grad agendaen for nyhetsbildet. 

Konsekvensen er at grensene mellom den virkeligheten som formidles på uredigerte plattformer og den virkeligheten som dekkes av etablerte, redaktørstyrte medier, blir mer porøse. Er det noen grunn til å tro at den utviklingen kan bidra til et mer opplyst ordskifte? Og hvordan preger samtalene som foregår på algoritmestyrte plattformer egentlig norske medier og debatter? 

Sammen med AI-lab ved OsloMet har Faktisk Innsikt brukt maskinlæring og kunstig intelligens for å finne svar på disse spørsmålene. Som leder for innsiktsarbeidet i Faktisk.no, vil Morten Langfeldt Dahlback fortelle hvilke svar de har funnet – og hva de betyr for norske medier.  

 

 

Medvirkende

Speakers