Skjønner redaksjonene fortsatt ikke hvordan sosiale medier fungerer? Er disse plattformene fortsatt ukjent terreng for journalister? Eller skjønner de bare ikke hvordan kampen for oppmerksomhet er en krig? Hvordan kan slue aktører skape raseri, forflate den offentlige samtaler og kontrollere hva som er dagens store saker? Og blir vi rundlurt av smarte aktører enn oss selv til å fokusere på noen saker, og overse andre – kanskje viktigere – saker?

Hvordan nyhetsmedier forholder seg til sosiale medier og oppmerksomhetsøkonomien generelt er et tema Charlie Warzel i The Atlantic har skrevet mye og innsiktsfullt om. Denne sesjonen vil utforske hvordan internett forvrenger vår oppmerksomhet, og om mediene kan bidra til å bringe klarhet til et fragmentert informasjons-økosystem.

Warzels artikler har ført til debatt og selvransakelse, både da han var en bejublet kommentator for New York Times og senere i nyhetsbrevet Galaxy Brain. Nyhetsbrevet startet på Substack, før det ble plukket opp av The Atlantic. 

Medvirkende

Moderator Speakers