Martin «Marty» Baron regnes som en av de mest innflytelsesrike redaktørene i vår tid. I mai gjester han Nordiske Mediedager.

Baron, som har ledet journalistene sine til Pulitzer-priser i Miami, Boston og Washington, har bestemt seg for å pensjonere seg. 28. februar går han av som sjefredaktør i The Washington Post.

— Marty Baron er en legendarisk pressemann. Vi er spesielt glade for at akkurat han kommer for å snakke om utfordringene for mediene i en stadig mer polarisert offentlighet, sier festivalsjef Guri Heftye. 

Pulitzer-vinnende karriere

Baron har vært sjefredaktør i The Washington Post siden 2013. Hele 17 Pulitzer-priser er blitt tildelt ulike nyhetsredaksjoner under hans ledelse, og ti av disse mens han har ledet Washington Post. Gjennom hans periode i «The Post» har avisen vunnet fire priser for «National Reporting» og to for «Explanatory Reporting» i tillegg til prisene for «Investigative Reporting» og «Public Service». Sistnevnte pris ble tildelt på bakgrunn av avsløringene av den hemmelige overvåkningsaktiviteten til National Security Agency. 

Før Baron ble sjefredaktør i Washington Post i 2013, var han redaktør i The Boston Globe, og gjennom hans 11 år i stillingen ble redaksjonen tildelt seks Pulitzer-priser. Etterforskningen og avdekkingen av de systematiske seksuelle overgrepene i den katolske kirke, ble anerkjent med Pulitzer-prisen for «Public service» i 2003, og dessuten skildret i den Oscar-vinnende filmen «Spotlight» i 2015. 

Før karrieren i The Boston Globe, hadde Baron sjefredaktørstillinger i The New York Times, The Los Angeles Times og i The Miami Herald, som også ble tildelt Pulitzer-prisen for Breaking News Coverage under hans ledelse.   

Trump tvang fram slagord

Under Barons ledelse har The Washington Post vokst seg til et digitalt kraftsenter og til en av de ledende nyhetsprodusentene i Donald Trumps presidentperiode. Trump brukte særlig The Post som en del av sine forsøk på å undergrave den journalistiske dekningen av hans administrasjon, og kalte avisen for «falske nyheter» og «folks fiende». Det førte til at The Post i 2017 vedtok sitt første offisielle slagord i sin mer enn 140 år lange historie: «Democracy Dies in Darkness.» 

På Mediedagene skal Baron snakke om publisistenes rolle i en tid med desinformasjon, splittelse, polarisering og angrepene på den frie pressen, ført an av den øverste ledelsen i USA: presidenten selv.

— Baron og The Post har vært skyteskive for landets mektigste og samtidig ikke firet en tomme på å levere kvalitetsjournalistikk til sine lesere. Det blir spennende å høre hans betraktninger om veien videre for både USA og den frie journalistikken. 

Skal ivareta møteplassen digitalt

Mandag åpnet påmeldingen til årets konferanse. Nordiske Mediedager er Nordens største i sitt slag. Nærmere 2000 bransjefolk samles hvert år i Grieghallen for å lære om medieutvikling, journalistikk, innovasjon, produksjon, drama, TV, teknologi og trendene som preger mediebransjen.

Konferansen, som har vært fulltegnet de siste årene før Covid-19, handler også mye om nettverking og mingling. Det ønsker Heftye å ivareta også digitalt.

— Vi vet mediefolket er sultefôret på å ses, og skal gjøre vårt for å holde fyr på leirbålet, selv om det er digitalt. Vi skal sørge for det blir både «fag og fun», og noe å glede seg til også på kveldstid. Og skulle det gå an å møtes fysisk når vi skriver mai, så har vi planen klar for god gammeldags mediemingling!

«Rådebank»-skaperne kommer også

 Til Nordiske Mediedager kommer også skaperne bak NRKs siste dramasuksess «Rådebank».

— «Rådebank» er denne vinterens store dramasnakkis og noe av det beste vi har sett på lang, lang tid. Vi synes det er kjempestas at serieskaperne kommer til oss og forteller hvordan de har jobbet. De har nemlig skapt noe helt spesielt, sier Heftye. 

Nordiske Mediedager går av stabelen digitalt fra 5.—7. mai i år. Programmet lanseres fortløpende hver uke fremover. 

Meld deg på Nordiske Mediedager 2021 her